Ved du ikke, hvordan du nemmest sender en pakke? Så tag det helt roligt – det behøver slet ikke at være så kompliceret. Tværtimod findes der i dag et hav af nemme alternativer til at skulle stå i kø på posthuset.
Hæng på her, hvor vi gennemgår præcis, hvordan du sender en pakke – uanset om det er som erhvervsdrivende eller privat.
Hvordan sender man en pakke med posten?
Har du solgt et stykke tøj på nettet, vil du give din gamle mor en glædelig overraskelse, eller skal du sende mange pakker som virksomhed? I gamle dage foregik det med frimærker og en tur på det lokale posthus – men sådan er det faktisk ikke længere.
I dag kan du klare det meste hjemmefra og indlevere pakken i din lokale pakkeshop.
Og det kan du takket være de smarte pakkelabels, som langt de fleste fragtvirksomheder bruger i dag. Det gælder uanset, om du vil sende en pakke med GLS, PostNord, DAO eller noget helt fjerde.
Sådan sender du pakker med et pakkelabel
Med et pakkelabel er det, cirka, lige så let som en leg at sende en pakke. Faktisk kan du klare det meste fra din mobil eller computer, og det gør det bare lidt nemmere.
Sådan gør du:
1. Bestil et pakkelabel
Du kan gå ind på de forskellige leverandørers hjemmeside og købe dit pakkelabel derigennem.
Men hvis det skal være nemt, vælger du en side, hvor du både kan sammenligne priser fra de forskellige fragtfirmaer og bestille dit pakkelabel på én gang (smart, ikke?). Her skriver du info om din pakke – fx vægt, størrelse, modtager af pakke såvel som afsender af pakke. Herefter skal du blot vælge den pris, der passer dig bedst.
Du kan som regel tilføje flere pakkelabels til din bestilling, hvilket kan være rigtig smart for firmaer, der måske skal sende mange pakker.
Når du har fundet den udvalgte, kan du printe med din egen printer, vælge bare at skrive en pakkekode på din pakke eller bruge firmaets egen label-printer.
2. Gør din pakke klar til at blive sendt
Næste skridt er at pakke din pakke forsvarligt ind. Sender du som privat, kan du bruge det, du har – dobbelt plastikpose, en overflødig papkasse eller vælge at købe brev eller æske på dit lokale posthus. Når pakken er pakket godt ind, klistrer du dit pakkelabel på – brug gerne klar tape, så stregkoden stadig er tydelig.
Herefter finder du det nærmeste indleveringssted for det fragtfirma, du har valgt (det, som nogle også kalder access points), sætter det ene ben foran det andet og indleverer din pakke i den kiosk, supermarked, eller hvad du du har valgt. Du får en kvittering – enten printet eller på mail.
3. Din modtager får sin pakke
Når du bestiller dit pakkelabel, kan du selv vælge, om du vil sende til privat adresse eller til modtagerens nærmeste udleveringssted.
Så når modtageren har fået besked om, at der venter en pakke (enten foran døren eller hos det nærmeste service point), skal de blot afhente pakken – og voila! Så er den ged barberet.
Men… hvordan sender man en pakke retur?
Har du modtaget noget, der skal den anden vej? Eller vil du gerne gøre det nemt for dine kunder at sende deres pakke retur, hvis de får brug for det?
Har du købt en vare på nettet, følger der ofte et printet pakkelabel med, som du blot skal klistre på din pakke og indlevere samme sted, som du hentede pakken (eller finde et andet sted, der samarbejder med fragtfirmaet). Husk også, at du ofte skal udfylde en medfølgende seddel med årsager til retur. Andre steder skal du selv printe et label, som du finder på firmaets hjemmeside.
Som firma kan du gøre det nemt for dine kunder at sende retur ved at have firmaaftaler med fragtfirmaer eller fragtplatforme. På den måde får du nemlig både returlabel til kunden og det pakkelabel, du skal bruge, for at sende pakken til at starte med.